Wednesday, February 01, 2012

Tjockt garn


Nu har jag äntligen gjort lite tjockt garn.
Först fick jag lov att beställa 'the Freedom Flyer' till min Joy spinnrock och den kom ända från Nya Zeeland.

Jag använde mig av den llama fiber jag fått för ganska länge sen. När de tvättade och kardade den åt mig, sorterade de den i olika grovlekar, så jag använde mig av det grövsta, eftersom jag vill försöka göra en liten matta på min peg loom, som jag inte provat än. Kanske inte den bästa fibern för det här projektet, men ...

Det gick ganska bra att spinna, men upptaget var lite trögt. Först var jag inte så där väldigt imponerad av resultatet, men när jag hade tvinnat det, blev det mycket bättre än jag hoppats, så jag är helt nöjd. Jag gjorde garnet lite ojämnt med flit, så att det blir mer 'liv' i mattan. Biten jag mätte är ungefär 5 WPI.

Har just gjort i ordning peg loomen, så nu är det bara att sätta fart. Spännande ...

2 Comments:

Blogger Tina said...

Åh, vad spännande! Hoppas vi får se mattan sen också, har aldrig sett en peg loom. Garnet ser härligt och tjockt ut! :) Det är ofta garner blir avsevärt bättre när man tvinnar dom- ojämnheter suddas ut & garnet blir mer behagligt att handskas med.

Jättekul att se ditt garn, tack för att du delade med dig!

February 1, 2012 at 3:16 PM  
Blogger fale artut said...

Spännande var ordet! Roligt att se vad som händer!

February 1, 2012 at 10:52 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home