Sunday, February 05, 2012

Peg loom


Så här ser peg loomen ut men den heter kanske något annat på svenska.
Jag bestämde mig för att också använda ett garn jag köpt för så länge sen att jag inte ens kommer ihåg när. Det är gjort av fiber från Herdwick fåren och är ganska grovt. Jag visste inte vad jag skulle kunna använda det till, så tyckte det skulle bli bra till mattan. Det hela är ju ett av mina många experiment, så vi får se hur det går.

På bilden ser mattan lite lös ut, men man ska ju skjuta ihop arbetet allteftersom man avancerar, så förhoppningsfullt blir den som den ska till sist.

7 Comments:

Blogger Tina said...

Spännande! Har aldrig sett en sådan - är det svårt att skjuta ihop arbetet?
Herdwick är en härlig fiber tycker jag, grov och fin :)

February 5, 2012 at 4:19 PM  
Blogger fale artut said...

Grova fibrer är inte fel ibland! Det ser spännande ut, själv ska jag göra fler rutor!

February 6, 2012 at 8:55 AM  
Blogger blueb3ll said...

Nej det verkar inte så svårt att skjuta ihop det.
Ja, jag tycker mycket om Herdwicken och så luktar den så gott :o) Men vad mer skulle man kunna använda den till? Några förslag?

February 7, 2012 at 6:08 PM  
Blogger Tina said...

Jag funderar på att virka mig en stadig korg att lägga garn i. Till sådant brukar grövre ull vara utmärkt. Mattor, korgar, väskor och sånt.

February 9, 2012 at 7:38 AM  
Blogger blueb3ll said...

En korg, det skulle jag också vilja göra. Låt mig få veta om du gör en är du bussig och om du har ett bra mönster, för jag kan inte arbeta utan mönster :o(

February 9, 2012 at 6:06 PM  
Blogger Tina said...

På svenska heter det pinnväv, det är vad jag har lärt mig i alla fall.
Har inte provat själv, inte än i alla fall.

February 16, 2013 at 6:00 PM  
Anonymous Mara H said...

Thanks ffor the post

June 15, 2022 at 11:10 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home