Friday, February 17, 2012

Korgar

I kommentarerna på ett tidigare inlägg på vad man kan göra med ull som är "grövre" så föreslog jag korgar. Jag gillar att ha textila korgar och har virkat en del. Jag tänkte beskriva hur jag gör:


Lägg upp en ring och virka 6 fasta maskor runt den.

Varv 1: virka 2 maskor i varje maska

Varv 2: Virka en maska, 2 maskor i nästa maska (upprepa varvet ut)

Varv 3: Virka två maskor, 2 maskor i nästa maska (upprepa varvet ut)

Varv 4: Virka 3 maskor, 2 maskor i nästa maska (upprepa varvet ut)

Fortsätt på detta sätt tills botten är så stor du vill ha den.


Nu kan man antingen bara sluta att öka maskor, dvs bara virka en maska i varje maska. Då kommer korgen att få sidor. Jag har numera lärt mig något som heter vikvarv och testar att använda det. Det blir då en skarpare kant mellan botten och sidorna.

Jag virkar på tills sidorna är tillräckligt höga, eller tills garnet tar slut.


Här är en bild på några korgar jag virkat enligt detta "mönster".

Beroende på vilket garn man använder, hur hög man gör den och hur hårt man virkar så blir de olika styrsel i dom. Den stora platta är ett pågående arbete som jag började med efter korgdiskussionen kom upp. Den virkas i 2-trådigt Romney med virknål 5.5 mm.


Här är länkar till andra korgar man kan göra:

Garnstudio 1

Garnstudio 2


Har någon annan fler mönster på korgar, eller förslag på vad man kan göra med sitt grövre garn?

1 Comments:

Blogger The Willow Fairy said...

Har för avsikt att sticka en korg och sedan filta den i maskin så den blir riktigt hård och tät och slittålig. Garnet är spunnet och ligger till sig lite på hyllan...

February 21, 2012 at 12:16 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home