Thursday, February 23, 2012

Äntligen färdig


Nu är mattan äntligen färdig. Det blev lite struligt mot slutet, för först tänkte jag eventuellt försöka göra två och sy ihop för att få den lite bredare, men sen bestämde jag mig för att inte göra det. I stället ville jag ha lite bredare ränder i början och slutet och det gick ju bra i slutet, men jag visste inte om jag kunde lägga till varv i början. Men det gick det med även fast en av pinnarna gått sönder under tiden.

Jag är rätt nöjd med resultatet, särskilt om man betänker att det hela var ett experiment, först att spinna tjockt garn, sen att inviga 'peg loomen' och till sist att använda sig av de garner man haver :o)

2 Comments:

Blogger Tina said...

Den ser jättefin ut! Vad har den för mått? Det är svårt att få en uppfattning på bilden.

Vad roligt det måste vara att väva en matta med handspunnet - det ska direkt upp på min väntelista nu.

February 27, 2012 at 8:51 PM  
Blogger blueb3ll said...

Tack. Ja, den blev faktiskt bättre än jag trodde men den blev bara ca 82 x 45 cm. Jag är inte så bra på att sy, så därför gjorde jag inte 2 att sy ihop - den här gången.

Ja det var kul att väva med sitt eget garn. Man kan också använda en massa andra möjliga och omöjliga material som t ex ospunnen fiber, mattrasor och t o m uppklippta plastpåsar. På fibermässan där jag köpte min hade de bara en tjocklek på pinnarna, men jag har sen sett att man kan få olika tjocklekar beroende på vad man vill göra. Det finns också s k weaving sticks, som är samma princip, men som man håller i handen och det verkar kul.

Skickar här en länk där du kan kolla, men det finns också andra sajter: http://www.fireandfibre.co.uk/prestashop/category.php?id_category=20

Glöm inte berätta hur det går!

March 2, 2012 at 9:51 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home