Monday, January 09, 2012

Så tjockt jag kan...

Jag har nu försökt mig på att spinna så tjockt och fluffigt jag kan. Det är inte så lätt, vill jag påstå. Under den trevliga spinnträffen hemma hos Tina körde jag med min jätteslända (tung!) och något som heter "Gray Suffolk". Jag försökte att få till lite snodd och mycket ull. Nu är inte slända det roligaste men det blev något tvåtrådigt i alla fall, och det tjockaste jag har gjort hittills.

När jag kom hem var jag helinspirerad att fortsätta spinna och tog fram spinnrocken och försökte göra samma sak med samma ull men med rocken. Jag matade på ullen dubbelt så fort som jag brukar och försökte att inte släta till den alltför mycket. Sen tvinnade jag ihop det till ett tvåtrådigt garn med ganska mycket tvist. Resultatet? Inte jättestor skillnad från det jag spann med slända ändå! Till vänster garnet jag spann på rocken och till höger garnet jag spann med slända.

Har inte vägt och räknat meter. Enligt min app (iSpinToolkit) är det jag spann med rocken ungefär 10 wpi (och ca 15 wpi på de smalaste ställena) och det jag spann på slända är också ungefär 10 wpi men ca 5 wpi på de tjockaste ställena. Har 100 gram till så kan det räcka till ett par vantar med lite tjockare mudd kanske.

Framförallt - inspirerande. Och min son kom på att även om det blir ganska tjocka entrådiga så kan man ju i alla fall tvinna ihop det på sländan om det inte får plats genom rockens krokar.

Labels:

1 Comments:

Blogger Tina said...

Vad härligt att du blev så inspirerad! Båda garnerna ser tjocka och fina ut! Jag gillar verkligen grey suffolk - vad det nu än må vara för ull.

Och visst har sonen rätt - går utmärkt att tvinna med sländan, och det ryms ju ganska mycket på en sådan stor slända.

Jättekul att du delade med dig av ditt spinnande!!

January 9, 2012 at 11:56 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home