Friday, December 30, 2011

Mål 1 uppnått

Jag har nu spunnit en del av min pencilroving, och det blev ett riktigt tjockt garn. Jag ställde in min spinnrock (Ashford traveller) till att dra på riktigt fort, och så trampade jag så långsamt jag kunde. Jag drog ut (draftade) fibrerna en del när jag spann, och tyckte att jag hade tid nog att göra det. Däremot så var det svårt att få det jämnt!
Det blev dels ett tvåtrådigt garn, med 6.5 wpi, och ca 82 m/100 g. Det blev även en liten snutt 3-trådigt som jag kedjetvinnat. Det har 5.5 wpi och ca 53 m/100g.

Lärdomar av detta? Det är extremt svårt att kedjetvinna ett så här tjockt och löst garn, varenda skarv syns på kilometers avstånd. Det går fort att spinna sådana här garner! Och det blir fluffiga och elastiska garner. Användingsområde är svårt att säga något om eftersom jag inte provat att använda dom än, men jag funderar på att sticka en liten provlapp och filta i tvättmaskinen. Det borde krympa ordentligt och kan ge en härlig struktur tänker jag.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home