Saturday, December 31, 2011

9-trådigt garn!

Nu har jag haft roligt! Jag bestämde mig för att spinna en mängd små garnprover för att se hur trådantalet påverkar tjockleken/wpi. Jag började med en bit Corriedale topsband som jag hittade i en låda, och så spann jag en spole av mitt standardgarn på min Ashford traveller. Mitt standardgarn är ungefär 24 wpi för ett entrådigt garn, och det är det garn jag spinner när jag inte vill behöva tänka.

När spolen var full så förde jag över garnet till mina nya vävspolar som jag köpt. Jag hade 9 lediga spolar, så då fick det bli ett 9-trådigt garn. Jag delade upp garnet på spolarna enligt ett system som jag tyckte fungerade bra:

På den första spolen så snurrade jag upp så mycket garn som det blev av att snurra spolmaskinen 4 varv. Den andra spolen snurrade jag 8 varv, den tredje 12 varv, den fjärde 16 varv osv. På så sätt fick jag 9 spolar med olika mycket garn på.
Tanken var att först tvinna alla 9, sedan när den spolen med minst garn på tog slut, så blev det ett 8-trådigt garn, när nästa spole tog slut, så blev det ett 7-trådigt garn osv. För att kunna tvinna så hängde jag upp alla spolarna i en korg med hjälp av stickor:


Det var lite knepigt att tvinna, speciellt 9 trådar samtidigt! Men jag tog det långsamt, och så var det ju inte heller supernoga att det skulle bli perfekt jämnt. Så fort jag kom ned till 4 trådar så var det superlätt. Varje gång en spole blev tom så lade jag in en bit lila garn, för att lätt kunna se när garnet bytte trådantal.
Allt garn är alltså tvinnat på en spole, från det 9-trådiga ner till det 2-trådiga. När jag var klar så drog jag bara av garnet och klipte isär det vid de lila markeringarna och så hade jag mina olika garnstumpar. Det blev kanske 2-3 meter av varje kvalitet.
Här är hela projektet. 9 små härvor, min wpi-mätare och mitt kontrollkort som jag gjorde för att dokumentera det hela:
Jag lindade upp det 1-trådiga garnet på kortet, och sedan alla de olika garnerna, från 2-trådigt till 9-trådigt. Jag mätte även upp wpi för de olika garnerna och det blev så här:

1-tr: 24 wpi
2-tr: 10 wpi
3-tr: 9 wpi
4-tr: 8 wpi
5-tr: 7.5 wpi
6-tr: 7 wpi
7-tr: 5 wpi
8-tr: 5 wpi
9-tr: 4 wpi

Att mäta wpi är ju inte direkt någon exakt kunskap, så man får ta resultaten med en nypa salt. Men det är intressant att se hur lite det skiljer sig mellan tex 2- och 3-trådiga garner i wpi, eller mellan 7 och 8.

Lärdomar: Att spinna ett tjockt garn genom att tvinna fler trådar går, men är ganska tidsödande. Det är inte heller säkert att det är så effektivt att bara lägga till en tråd - garnet blir inte automatiskt mycket tjockare, däremto blir det ett väldigt intressant och runt garn! Men det var väldigt svårt att tvinna mer än 5 trådar och få det jämnt.

Favoritgarnet tror jag är det 4-trådiga. Det känns lagom tjockt, är härligt runt, enkelt att tvinna och känns genomförbart.

Det var ett väldigt roligt experiment iallafall! Det här får passa in under mitt upprop för något år sedan, om att experimentera och dokumentera. Jag har fått blodad tand och funderar på vad nästa experiment kan tänkas bli.

Labels: , , ,

4 Comments:

Anonymous Emmy said...

Vilket kul experiment! Det ska jag också prova någon gång. Hoppas vi får se resultatet på spinnträffen .

January 1, 2012 at 10:46 PM  
Blogger Åsa i Skuttunge said...

Strålande utfört experiment! Till lärdom för oss alla. Tack för det! Måste prova!

January 1, 2012 at 11:10 PM  
Blogger Åsa said...

Jösse vad ambitiöst, imponerande! Jag har ett påbörjat projekt som ska bli flertrådigt, det kommer bilder så snart jag är klar

January 3, 2012 at 9:55 PM  
Blogger Barbro Heikinmatti said...

Fantastiskt! Snyggt dokumenterat också. Gör det nåt om jag stjäl idén?

January 21, 2012 at 9:07 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home