Thursday, July 22, 2010

Loppisfynd!!

Kära, älskade A tyckte bestämt att jag skulle utanför dörren idag och vi tog älvsnabben över till lillabommen. Där letade vi oss fram till Holmens marknad och där hittade jag denna.
Den är rätt liten, dammig och spolen och vingen sitter ihop (kan någon förklara varför??) och har dessutom den där lilla runda plattan till vänster som jag inte vet vad jag ska ha till, förutom att ställa kaffekoppen på när jag spinner :). Men, det är en spinnrock, och så fort jag ätit ska jag göra mitt första försök att spinna på min allra första spinnrock! :D


 En timme senare...
Garnet är både ojämnt spunnet, ojämnt fördelat på spolen och jag har ingen aning om det är för mycket, för lite eller alldeles lagom mycket tvist i fibrerna.. Men jag struntar fullständigt i det! För jag har en alldeles egen fungerande spinnrock!!

Det tog ett tag innan jag förstod att den var så kallad "dubble drive" alltså ett drivband på spolen och ett på vingen, jag kunde liksom inte förstå varför det nyspunna garnet inte bara magiskt rullades upp på spolen ;)

Lite synd bara att jag bara har merinoullen att öva med, skulle vela haft något mindre "fint" så här i början, men men, man tager vad man haver! Kanske jag ska ge mig i kast med den färgade ullen..

4 Comments:

Blogger Marika said...

Kul! Strunta i hur det blir och njut av att ha en spinnrock!

July 22, 2010 at 8:26 PM  
Blogger Emmy said...

Grattis! Vilket fynd! Fortsätt och spinn du så blir garnet snart jämnare också. Fast jag vet inte vad du klagar på. Det ser ju kanonfint ut redan.

July 23, 2010 at 4:58 PM  
Blogger Tina said...

Grattis! Härligt att du redan fått igång den!
Och en plats för kaffekoppen är kanske inte helt fel heller :)

July 24, 2010 at 10:52 PM  
Blogger Sara said...

Ja, det är verkligen jätte härligt! Har nu spunnit och tvinnat ca 200g merino och börjar få in snitsen :)

Dock har jag bara en spole, som sitter fast i vingen. Är det vanligt? Eftersom jag inte har någon aning om vilken tillverkare eller modell det är så kan det blir lite svårt att hitta fler..

July 25, 2010 at 11:45 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home