Thursday, May 13, 2010

Punis

Det sägs vara lättare att spinna bomull om man använder sk punis (ibland stavas det ponies/poonies) som är hårt rullade kardrullar. Jag tog helt sonika lite av min bomullstop och kardade och rullade egna punis, de blev långt ifrån så hårt rullade som de vi köpte inför bomullsträffen 2007. Jag "repade" topen lite först för att testa att färga innan jag sen skulle karda ihop det hela igen.


När man kardat bomullen, oftast använder man väl "cotton lint", som jag tror är avfröad bomull, lägger man en pinne på diagonalen över kardan och rullar på bomullen hårt.

PS Bomullen var dösvår att färga, när jag försökte blöta topen (sliver?) var det som en gås, vattnet trängde verkligen inte in, det är varför jag revade upp bomullen isället och fick anledning att göra mina egna punis ;-) DS

Labels: , , , ,

4 Comments:

Blogger Åsa i Skuttunge said...

bra kämpat - fungerade det bra?

May 13, 2010 at 8:32 PM  
Blogger Åsa said...

Ja, jag använder dem när jag spinner på tahklin. Men när de inte är lika hårt rullade "släpper" fibrerna lite för lätt.

May 14, 2010 at 9:23 PM  
Blogger Tina said...

Rulla hårdare!! Jag rullade upp mina jakfibrer runt en träpinne (slät sådan) och rullade jättehård, det funkade bra.
Men det krävs nog övning för att packa lika tätt som indierna - de har nog gjort ett antal punis i sina dagar.... :)
/Tina

May 18, 2010 at 8:53 PM  
Blogger Åsa said...

Ska försöka rulla hårdare.

May 19, 2010 at 6:25 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home