Wednesday, March 24, 2010

Nya sländor


Jag har en kompis i Sverige som gillar träslöjd och för ett tag sen frågade jag honom om han kunde göra en slända åt mig. Jag skickade lite info om sländor och sa att det gick bra att göra en fyrkantig trissa, om det skulle vara lättare. Han verkade inte så där väldigt entusiatisk, så jag tog för givet att han inte hade lust att pröva på .

Jag träffade honom på väg upp till Stockholm där jag skulle ’inspektera’ min dotters nyfödde son, men han sa inget och jag frågade ingenting. När jag var hos min dotter, sa han, att han hade en överraskning åt mig, men att jag inte fick fråga vad det var. Jag sa till min dotter, att jag var helt övertygad om, att vad det än var, så inte var det en slända. När jag skulle åka hem träffade jag honom igen, eftersom han bor i närheten av flygplatsen och då fick jag äntligen veta vad överraskningen var. Och det var inte en slända men – två! Med fyrkantiga trissor. Han hade inte målat eller dekorerat dem på något vis eftersom det var ett första försök, men jag blev jätteglad. Båda sländorna har vassa spetsar så att de kan användas som stödda sländor, en med trissan nedåt och en med en flyttbar trissa.

Nu har jag provspunnit lite hundhår på den ena och den spinner verkligen både bra och länge. Och det verkar vara sant som jag läste någonstans att en slända med fyrkantig trissa spinner bättre och längre än en med rund. Det stämmer i alla fall i det det här fallet, men det vore kul att få höra om ni andra spinnerskor tycker detsamma.

2 Comments:

Blogger Pixi said...

ÅHH det lät ju riktigt bra ,att de ska vara bättre än runda sländor ,har bara en men den e ganska trög så varför inte ha en fyrkantig,.vad snäll han var som gjorde två!! =)

March 24, 2010 at 8:23 PM  
Blogger Tina said...

Vilken rolig överraskning! Och vilken snäll kompis!

Min erfarenhet av fyrkantiga sländor är inte så stor, men den jag har fungerar utmärkt! Skulle inte säga att den är bättre än runda, traditionella, men det är ju stor skillnad på sländor och sländor, både bland runda och fyrkantiga.

March 25, 2010 at 9:59 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home