Friday, March 26, 2010

Ett exempel på dokumentation

Jag tänkte bara visa hur jag ofta gör, när jag vill dokumentera ett spinnprojekt:
Jag tar en bit hård papp, och lindar upp garnet runt. Jag brukar försöka spara lite av den 1-trådiga garnet, och så det tvinnade, om jag gjorde en tvinning. Det entrådiga är bra att ha, för har man tex gjort ett kabelgarn, är det entrådiga bra att ha som referens om man vill göra mer. Ju mer komplex tvinning, dessto svårare att se hur man spann ursprungstråden.

Sedan skriver jag upp sådant som jag tycker är bra att komma ihåg: hur jag spann, vilka & hur mycket fibrer det var, hur många meter garn det blev, om det var något särskilt (färgat tex) och hur jag spann (vilken slända/spinnrock).

Sådana här kort sparar jag i en låda. Det är kul att gå tillbaks till och se vad jag gjort, och framförallt om det var ett bra garn, så jag kan göra ett till om jag skulle vilja.

Ofta så gör man kanske lite spinnprov innan man sätter igång med ett större projekt, och de små metrarna garn passar utmärkt att spara till sådan här dokumentation. Det är inget som går till spillo, och det är inte mycket fibrer som "slösas".


Och eftersom vi alla älskar garn:


Här är en bild på det färdiga garnet: 3-trådigt Leicester i färgen "Norrsken".

Labels:

2 Comments:

Blogger Elisabeth said...

Inte dumt alls - och det blev väldigt fint garn, mitt hade mer lila i sig och nu km jag precis på att jag har nog glömd att lägga ut kort. Men det var det med att ha tiden till att göra allt - jag glömmer mäta wpi, jag bara skriver upp hur långt det blev....

March 26, 2010 at 1:32 PM  
Blogger Åsa i Skuttunge said...

Imponerande på min ära! - Jag har faktiskt både låda; kartongbitar och en penna så det är bara att skärpa sig och börja använda det...jag har redan insett vitsen med det...

April 2, 2010 at 1:50 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home