Monday, February 22, 2010

Vem är jag?

Hej
Jag heter Eva och bor i Frankrike. Ända sen jag såg en dam sitta och spinna på en marknad för jag vet inte hur länge sen, hade jag velat lära mig göra det. Så när jag vann en spinnlektion på en välgörenhetsauktion på jobbet för ungefär 5 år sen, blev jag jätteglad. Och sen har jag bara fortsatt. När min son och jag åkte på semester till Nya Zeeland för några år sen, passade vi på att besöka Ashfords. Trots att vi kom ganska sent, blev vi mycket väl mottagna och bjudna på kaffe och en tur runt fabriken. Så jag kunde forstås inte åka därifrån utan att ha köpt något. Det blev en Ahford Joy spinnrock och en påse med ull blandat med opossum, som jag senare spann och stickade till en jättevarm tröja åt min son (det tog bara 3 år att få den färdig, men fin blev den lol). Ni skulle sett minen på den icke engelsktalande tullmannen på Bangkoks flygplats där vi mellanlandade, nar jag visade honom spinnrocken och försökte förklara vad det var :o)
Tyvärr hade jag inte så mycket tid att spinna i början, men kunde trots det inte motstå fiberfrestelsena jag stötte på under mina olika semesterresor. Så nu har jag föresatt mig att ägna mer tid åt att spinna och att använda upp mitt lilla ’lager’.
Jag spinner också på slända, men den jag fick under min första lektion, var en Ashfords ’kvarnsten’ som inte var så lätt att lära på. Så nu har jag skaffat en ny och lättare, bara 25 g, och det går mycket bättre. Jag har också en Spindolyn, en stödd slända med stentrissa med mitt namn inristat i runor och en ’African bead whorl spindle’. Dem köpte jag mest därför att de var ovanliga och intressanta, men ska nu också lära mig använda. Den afrikanska finns på video hos YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=HIlrfkcg5uk. Just nu spinner jag hundhår och llama och det var därför jag var speciellt intresserad av de stödda sländorna och verkligen uppskattade Emmys artikel om dem. Hundhåret spinner jag på en hemgjord stödd slända som jag köpte från en dam i Sverige och som spinner jättefint. Llaman spinner jag på min Joy, mest för att lära mig spinna tunnt garn på den.
Jag blev väldigt glad när jag fick syn på Ert Spinnargille och tycker det ska bli spännande att få läsa och lära mig av Era inlägg.
Tack för att jag får vara med :o)
Eva

2 Comments:

Blogger fale artut said...

Så roligt med en presentation! Och så roligt med fler spinnälskare!

February 24, 2010 at 7:10 PM  
Blogger Tina said...

Hej och välkommen!
Vad kul att läsa om hur du hittade till spinningen! Hoppas du ska trivas här med oss :)

February 25, 2010 at 6:09 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home