Saturday, February 27, 2010

Long draw-experiment

Jag antar genast Tinas utmaning. Tycker att den är jättebra. Att få bättre struktur i mitt dokumenterande har jag tänkt länge och nu kanske jag kan komma igång med det. Och att experimentera är ju ett perfekt sätt att bli bättre på.

Ett av mina mål i år är att lära mig att spinna long draw på spinnrocken, och det har jag övat lite på nu. Jag har experimenterat med att spinna shetlandsull preparerad på olika sätt. Jag har köpt ullen i topsband och jag började med att spinna direkt från änden av topsbandet, och därefter att spinna "from the fold". Man brukar ju dock säga att man ska spinna long draw med kardade fibrer, så jag plockade fram mina handkardor och provade även att spinna från kardrullar och roving.


Jag förstår verkligen varför man brukar välja kardade fibrer till det här. Det var en helt annan känsla med de fibrerna, och i fortsättningen blir det kardrullar som bas för fortsatta long draw-övningar. Jag kan dock inte säga att jag märker någon större skillnad på garnerna. jag trodde att de spunna direkt från topsbanden skulle bli kompaktare än de från kardade fibrer, men skillnaden är marginell.

Än så länga har jag ingen vidare kontroll över mitt spinnande på det här viset. Det blir inte särskilt jämnt och jag har svårt att kontrollera tjockleken på garnet. Men övning ger färdighet, och jag gillar absolut känslan på det här lite fluffigare garnet.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home