Saturday, January 23, 2010

Korta fibrer

Nu kör Spinncirkel 2010 snart igång. Men först kanske vi ska börja med att försöka definiera
vad vi menar med korta fibrer som ska vara det övergripande temat under första halvåret 2010. Detta för att ge alla en chans att införskaffa lite fibrer innan vi kör igång på allvar.

Vi har läst i lite olika källor och man får väl säga att max 5 cm får gälla för att fibersorten ska kvala in som kort. Det övergripande temat för andra halvåret kommer att vara långa fibrer och s.k. Long Wool har en minimumlängd som börjar runt 12 cm. Dessa exakta mått kan givetvis diskuteras, men den ull som brukar sägas vara bra för nybörjare att spinna ligger på runt 7-12 cm, och av den anledningen lägger vi gränsen för korta fibrer på 5 cm.

Av växtfibrer är det väl egentligen bara bomull som kvalar in i den här kategorin. Övriga får vi ta itu med under hösten!

Fårraser som har ull med en fiberlängd på runt 5-7 cm och klassas som s.k. Short Wool av Down-sort är:
  • Dorset
  • Cheviot
  • Shetland
  • Suffolk
  • Merino
  • Rambouillet

Så kallade exotiska fibrer, vars fiberlängd ligger på allt från 1-7 cm, kommer från:
  • Kameldjur (i kamelsläktet har vi Kamel, Lama, Alpacka, Guanaco samt Vicuña)
  • Yak
  • Bison
  • Myskoxen (ullen heter Quivit)
  • "Kashmir-geten"
  • Chiru (ullen heter Shahtoosh)
Men när det gäller vissa av dessa exotiska fibersorter ska man tänka sig för både en och två gånger innan man köper den. Det gör man kanske per automatik med tanke på priset, men några är faktiskt utrotningshotade. Ett spännande tema i sig att diskutera mer!

Angorakaninen kan få ganska lång päls innan den klipps, men vi vill ha den med i kategorin korta fibrer, var och en får dela upp sin angora och ta korta ullen nu och spara eventuella långa fiber till efter sommaren.

Källor:
International Year of Natural Fibres
Wild Fibers Magazine
Joy of Handspinning
Spin Knit Dye
Cotton Spinning

Labels: , , ,

3 Comments:

Blogger Tina said...

Jag har precis fått in en stor sänding, bland annat kashmir och jak - jaken är verkligen kort! Men oh, så mjuk... :)

Det blir en utmaning att spinna den, jag tänkte försöka mig på med en riktigt lätt slända, om jag inte helt enkelt gör så att jag blandar ut den med något annat.

January 24, 2010 at 7:10 AM  
Blogger Åsa said...

Härligt, jag har provat yak utan att blanda och det var suuuuupersvårt. Då hade jag en ultralätt slända, jag ska testa igen men med stödd slända.

Men eftersom jag har kardat ihop yaken jag hade med andra fibrer så måste jag nog införskaffa lite nytt ;-)

Jag har ser verkligen fram emot att bekanta mig mer med kort-korta fibrer!

January 24, 2010 at 5:46 PM  
Blogger Åsa i Skuttunge said...

jipii mer experiment att göra...även om jag varit ut och provat lite förr:-)

January 24, 2010 at 6:20 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home