Monday, October 05, 2009

Varför kedjetvinna?

Som jag ser det finns det 3 olika anledningar till att man väljer att kedjetvinna ett garn:
  1. Man har bara 2 spolar, men vill ha ett flertrådigt garn. Ibland kanske extraspolarna är upptagna, eller så har man inte så många spolar, om man köpt en begagnad spinnrock tex. För att få ett traditionellt 3-trådigt garn så behövs ju 4 spolar (3 för alla entrådiga, och 1 för att tvinna på).
  2. Man vill provspinna en liten bit garn för att se om det är 3-trådigt man vill ha. Sampla helt enkelt. Det går fort att spinna lite tråd och kedjetvinna det, snabbare än att spinna lite på 3 spolar, och sedan tvinna.
  3. För att behålla färgerna separerade i färgade topsband. Detta är väl den främsta anledningen till att folk kedjetvinnar. Eftersom man spinner en tråd, och sedan tvinnar den med sig själv, så kan man enkelt kontrollera färgskiftningar. Man får ett självrandande garn, som kan bli väldigt snyggt tex stickat.

    Självrandande, kedjetvinnat garn.

Kan ni komma på fler anledningar till att kedjetvinna?

Labels: ,

3 Comments:

Blogger Anna said...

Så underbara färger på det där garnet! Jag har testat tekniken en gång, men tyckte att jag fixk så fula "övergångar" precis vid själva "kedjandet". Tips att tänka på för att få dessa snyggare?

October 5, 2009 at 9:20 AM  
Blogger Sophie said...

Jag kedjetvinnar ofta för att använda upp singlarna helt och hållet. Ibland när jag tvinnar "vanligt" kan jag ha relativt olika längder på singlarna, trots att jag har fyllt en och samma slända, vilket jag undviker genom att kedjetvinna. /Sophie

October 5, 2009 at 9:58 AM  
Blogger Elisabeth said...

Jag gillar kedjetvinning, det är roligt och det känns som man arbetar med garnet trots att det ju egentligen är spunnit. Och så är det väldigt änkelt med slända, när man nu en gång inte har spolor ens :-)

October 5, 2009 at 10:01 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home