Tuesday, August 25, 2009

En hårt tvinnad kabel

Nu har jag äntligen blivit klar med mitt första kabelförsök för denna omgång. Jag gillar kabelgarn! Varje gång jag gör det, så tänker jag, att det här vill jag göra mer av. Jag gillar hur garnet blir så härligt tjockt och "studsigt". Men det tar tid, och det är därför jag inte postat något förräns nu.

Jag spann från en kardad batt, ca 50g. Jag spann två spolar med entrådigt. Jag spann medvetet det entrådiga tunnt, och med hård snodd, för jag ville ha ett garn som inte var för tjockt, och det där med mycket snodd kom liksom på köpet när jag spann tunnt.


Sedan tvinnade jag dessa två spolar till en spole - med massor, massor med snodd. Jag testade regelbundet att det var tillräckligt med översnodd för en bra kabel genom att låta garnet sno sig om sig själv lite. Oftast hade jag för lite snodd och fick lägga på lite till.

När den spolen var full, så nystade jag upp den på min nystmaskin, och så tvinnade jag den sista gången genom att ta en tråd från mitten av nystanet och en tråd från utsidan. Det trasslade sig inte alls, trots all snodd som fanns där.

Det färdiga garnet! Jag tycker det är lite för prickigt, men det är möjligt att det blir bra stickat. Jag håller redan på med nästa prov, och då har jag valt fibrer som ligger mer ton i ton när det gäller färgen. Jag tror jag gillar det bättre.

Erfarenhet hittills: Det behövs alltid mer snodd än jag tror! Det slutgiltiga garnet blev riktigt bra, men det var nog tack vare att jag testade hela tiden, och korrigerade.

Mitt nästa garn spinner jag mycket tjockare och lösare, jag vill ha en fet maffig kabel denna gång. Kanske inte ett garn jag gillar, men jag vill iallafall prova att göra det.

Labels:

3 Comments:

Blogger fale artut said...

Kabeltvinnat gillar jag! Många möjligheter! Glansen i trådarna kommer fram bra med denna teknik tycker jag, det är bara att prova sig fram!

August 26, 2009 at 10:25 PM  
Blogger Åsa i Skuttunge said...

ja just det mer tvinn än jag trodde i alla fall!

August 27, 2009 at 8:15 PM  
Blogger The Willow Fairy said...

Snyggt, Några planer på vad det ska bli?

August 28, 2009 at 8:47 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home