Saturday, May 23, 2009

Coregarn - försök 3

Nu har jag gjort 3 försök med coregarn, först ett på slända, och sedan ett på spinnrock, och nu ett till på spinnrock. Jag börjar känna att jag behärskar tekniken någorlunda nu, så övning ger lite färdighet trots allt. Jag lyckas inte få det helt jämt än, men det är något att jobba på.

Det här är 88 g, ca 105 m. Kärnan är en mintgrön bomullstråd och fibern som är spunnen runt är 70% merino/30% mohair från en spunkyklubb.

Jag hade helt glömt bort den här fibern som jag hittade när jag flyttpackade, och jag tycker den passade perfekt till den här övningen. Jag gillar färgerna i den, men ville inte blanda ihop dem, och genom att spinna coregarn så höll sig färgerna distinka och fina.

Mohairen i blandningen ger verkligen en fin lyster! Jag vet inte vad jag ska ha garnet till än, kanske en mössa eller vantar om det räcker.
När jag spunnit garnet så rullade jag först upp det på en boll, som jag ångade på spisen. Sedan tvättade jag garnet och hängde på tork. Det har en del snodd kvar i sig, men inte så det stör. Överhuvudtaget tycker jag det blev ett väldigt trevligt garn!

Labels: ,

2 Comments:

Blogger Åsa i Skuttunge said...

Väldigt trevligt - jag måste säga att jag på det hela taget är väldigt positivt överraskad över vad man kan åstadkomma med coregarnstekniken.

May 26, 2009 at 8:19 PM  
Blogger Tina said...

Ja - jag med! Då var det på det hela en lyckad övning, iallafall för oss två :)

May 26, 2009 at 9:30 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home