Wednesday, December 13, 2006

Bambu

Inspirerad av Åsas silkesspinning så testade jag lite bambu. Jag hade köpt en testpåse från Wingham, och fibrerna kom inte i en fin liten ordning, utan som ett trasselsudd ungefär. Men det gick förvånansvärt lätt att spinna ändå.

Det blev en liten härva, ca 70 g, entrådigt. Jag har inga planer för det, det var ju mest ett test.

Jag har även köpt en till provpåse från Wingham, men denna gång så är fibrerna som tops (dvs helt paralella och släta), så får vi se hur det blir.

Det är ju alltid kul med lite annorlunda fibrer, numera finns det ju fibrer att spinna av majs, soya och mjölk också!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ja jag fick ju äran att prova lite bambu av ditt "moln". Jag blev också förvånad över hur pass lätt att spinna det var trots allt tussande..Samtidigt påminner det i "spinnkänsla" om när jag spann linet - även om det låg fint i fiberriktning. Växtfibrer verkar tvinna sig mer kompakt på nått sätt.
PS Hur går det med nattsömnen - "bråkar" pyret med dig när du blir stilla?

December 13, 2006 at 5:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jodå, visst bråkas det lite. Men största problemet är väl att jag måste byta sida hela tiden (och jag tycker egentligen inte om att sova på sidan...) och vaknar av det. Man är ju inte direkt smidig längre :)

December 16, 2006 at 9:56 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home